- De CEO van koop-nu-betaal-later-dienst Klarna wil de komende jaren het werknemersbestand halveren.
- Hij is van plan de klantenservice en marketing uit te besteden aan artificial intelligence om ‘veel meer met minder’ te doen.
- Klarna bespaarde in het tweede kwartaal van dit jaar al tientallen miljoenen euro’s, onder andere door AI in te zetten.
- Lees ook: Waarom een bekende AI-onderzoeker denkt dat er een kans van 99,9% is dat artificial intelligence de mensheid uitroeit
CEO Sebastian Siemiatkowski van koop-nu-betaal-later-dienst Klarna, is van plan om de komende jaren de helft van zijn personeel te ontslaan, zegt hij tegen zakenkrant Financial Times.
Klarna heeft zijn personeelsbestand het afgelopen jaar al laten krimpen van 5.000 naar 3.800 medewerkers. Siemiatkowski hoopt te eindigen op circa 2.000 medewerkers en denkt dat zijn bedrijf toch productiever wordt, namelijk door artificial intelligence (AI) in te zetten.
Volgens de CEO kan AI de komende jaren vooral helpen in de marketing en klantenservice. Daar zijn dan veel minder medewerkers voor nodig, stelt hij. Na een ontslagronde vorig jaar volgde een pauze in het aannemen van nieuwe medewerkers, met uitzondering van sofwareprogrammeurs. Klarna verwacht via natuurlijk verloop verder te krimpen in medewerkers.
Topman van Klarna overtuigd voorstander van AI
Siemiatkowski is een overtuigd voorstander van artificial intelligence en zegt dat AI-tools nu al concreet helpen om zijn bedrijf financieel vooruit te helpen. In het tweede kwartaal wist Klarna zijn verlies terug te dringen naar omgerekend circa 900.000 euro, veel minder dan de circa 80 miljoen euro in hetzelfde kwartaal vorig jaar.
Volgens de CEO komt dat onder andere door een stijging van 73 procent in de omzet per medewerker. Dat zou weer grotendeels te danken zijn aan de inzet van AI-tools.
Klarna bereidt zich voor op een beursgang, die vanaf begin volgend jaar kan plaatsvinden. Siemiatkowski zegt tegen de Financial Times dat Klarna nog geen besluit genomen heeft over de beursgang.